Mehmet Ağaoğulları


KAĞNI ARABALARININ SİVAS TA YASAKLANMASI.


Kağnı Arabaları yıllarca kültürümüzde var olan bir araçtır. 

Bir çift öküzle çekilen İnsan ve yük taşımada kullanılan bir araçtır. Bu araç bize sümerlerden günümüze kadar varlığını sürdürmüştür. 

Bütün aksamlarının Ağaçtan olduğu bilinmektedir,iki tekerle hareket etmektedir. Taşıma aracı olarak bu kağnıyı yakınzamanımıza kadar kullandık. Bu iptidai araçtan sonra At arabaları pıyasaya çıktı Kağnılar tarihe karıştı.

Dört tekerlekli At arabaları nın yapımı ilk önce Bursa da başladı boyalı ve güzel görünümü ile Halk tarafından çok benimsendi Birçift at alan bir at arabası almaya başladı. 

Zaman sonrasında zirai donatım kurumu bu at arabalarını teknik yönden geliştererek cazip bir hale getirdi. Fabrikasyon imatatına geçirilerek halka 4 taksitle satışa başladı. Her ailede bir at arabası bulunur oldu. 

Zaman sonrasında buda tarihe geçti Motorlu araçlar çıktı traktör ,binek araba derken teknoloji hızla gelişmiş. ...Zaman sonrasında Sivas ta kagnıların kaldırılması gündeme gelmiş. Başlık söyle Kağnıları bırakmayacakmısınız. Hangi senelerden beri yapıldığı bilinmeyen bu kadar eski bir icadı niçin kullanıyoruz.  Bize faydası nedir ?.Bütün muhakememizi yorduk fakat onu daha devam ettirmek için bir sebep bulamadık. 

Bir arabadan beklenecek faide şunlar olmalıdır. Nakli kolay Hayvanlarımız onu az zahmetle çekmek çok iş görmek ve yollarımızı bozmamak ?, fakat Kağnı arabasına bunlardan hangisini tatbik edebiliyoruz. ?.

Köylülerimizin canını dişine alarak bin müşkilatla tedarik ettiği iki çift öküzü zamanından çok evvel yıpratan yol için binlerce vatandaşın cebinden çıkan milyonlarca lira yı yok eden hep bu değilmidir?. 

---- 

O halde niçin bırakmıyoruz düşünüyorum ki Faidesi olmayan eski bir ananeyi yıkamayacak kadar zayif iradeli içimizde biri yoktur. 

11 senelik yeni tarihimizde buna büyük bir misaldir. O halde tek bir çihet kalıyor o da para meselesi. Bittabi bu kağnı arabalarını  kaldırmakla hiç bir araba kullanılmayacak anlamında değil. Yanlız bunların yerine asrımıza uyan yeni dört tekerlekli arabalar kullanacağız. Bunların fiatları biraz daha pahalıdır. Fakat bunların gördükleri işlerde birmidir. ?. 

Bir çiftçi yanlız iki öküzü ile eski kağnı arabasının en aşağı üç misli iş görse acaba hangisi daha karlı olur?....

Bu Kağnı işi sivasımızda ötedenberi düşünülen bir iştir. Bütün bunları nazara alan Vilayetimiz sanatlar evi mücenesinde bir araba imalathanesi vucuda getirmek ve bu arabaları Köylü ye taksitle satma cihetine gitmiştir. 

Hususi teşebbüsler de heman hazırdır. Araba aşağı yukarı 40 liraya mal olur ve 4 taksitle köylüye satıldı mı artık bir mesele kalmaz. Yanlız belediyemizin çok acele göreceği bir kalıyor ki oda en kısa bir zamanda bu kağnılara yolları kapatmak işi olacaktır. ---Kaynakca yüz yılın manşetleri 1909--2009 Sivas basını eşliğinde bir asır. 1939 .Haftada bir çıkar vilayet gazetesi sayı 35 .Her yerde nushası 5 kuruş . 

---

Alıntı dır.   

Mehmet ağaoğulları

YAZARLAR