Türk Ulaşım-Sen Sivas Şube Başkanı Nurullah Albayrak, TCDD ve bağlı kuruluşların özelleştirilemeyeceğini kaydetti. Konuyla ilgili bir basın açıklaması yapan Albayrak, ?156 yıllık geçmişi olan Demiryollarımızın kaderini ve geleceğini tayin edecek olan bir yasal düzenlemenin arifesindeyiz. Yasa tasarısıyla yapılmak istenilen değişikliklerin aslında özelleştirme olduğunu biliyoruz? dedi.
Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesiyle ilgili yasa tasarısı 06.03.2013 tarihinde TBMM`ne sevk edildiğini kaydeden Albayrak, ?13.03.2013 tarihinde de İmar, Bayındırlık, Ulaştırma ve Turizm Komisyonunda görüşülerek, 441 sıra sayısı ile T.B.M.M. Başkanlığı?na sevk edildi? dedi.
Demiryolcuların var olan umutlarını da ortadan kaldırıldığını belirten Albayrak şöyle devam etti:
?Dar bir vakitte sıkıştırılan komisyon çalışmaları sırasında, İktidar Partili Milletvekillerince verilen önerge ile TCDD ve Bağlı Ortaklıkların, İktisadi Devlet Teşekkülü (İDT) olarak piyasa şartlarına göre yapılandırıldı. Taslağın muhteviyatına baktığımızda;
?Küresel Sermayenin öngördüğü neo-liberal politikalar gereğince, Demiryollarındaki devlet tekelinin kaldırılması öngörülmektedir.
?TCDD hizmet bütünlüğü içinde yer alan liman İşletmeciliği ile banliyö hizmetleri ile ilgili başlatılan özelleştirme sürecinin yapılan düzenleme ile hız kazanacaktır.
?2012 yılı sonu itibari ile yük taşımacılığı oranı %4,5 olan TCDD?de bugün %35?inin özel şahıs vagonları ile yapıldığı düşünüldüğünde zaten TCDD?nin bir kuşatma altında olduğu ortadadır.
?Yapılacak düzenleme ile demiryolu taşımacılığında devlet tekelinin kaldırılmasından bahsedilirken bu alanın süreç içerisinde yerli veya uluslararası sermeyenin emrine geçerek yeni tekellerin oluşması tehlikesi vardır. Bu hem milli ekonomimize darbe vurulması hem de demiryolu hizmetinden yararlanan halkımızın daha pahalı olarak bu hizmetten yararlanması suretiyle cezalandırılmasına neden olacaktır.?
?Dünyada örneğine az rastladığımız bir biçimde özel sektörün alt yapı ve tren işletmecisi olarak rol alması öngörülüyor. (İngiltere yıllar önce başlattığı benzeri uygulamayı kaldırmak için alt yapıyı yeniden devlet tekeline sokmaya çalışıyor.)
?140 KİT kuruluşundan sonra Demiryolları ve xPTT gibi milli, stratejik, köklü devlet kuruluşlarının özelleştirilmesi, sermayenin kamuda ucuz işgücü yaratılması arzusundan kaynaklanmaktadır.
?Bu uygulamalar, çalışanları sınıflara ayırarak, ?çağdaş kölelik? dediğimiz taşeron sisteminin daha da yaygınlaşmasına yol açacaktır.
?Bu tasarı ile uzmanlaşmış personelin emekli olmaları için getirilen teşvikler, bir ölçüde tecrübeli ve uzmanlaşmış demiryolcuların önemli bir kısmını tasfiye etmektedir.
?Tasarıda yer alan ?Yaptırır ve İşletir? ifadeleri de gizli niyetleri ortaya çıkaran ifadelerdir. Demiryolu trafik hizmetleri dışındaki bütün işlerin süreç içerisinde hizmet alımı yöntemiyle yapılmasının önünü açmaktadır.
?%91?i tek hat olan TCDD altyapısı üzerinde farklı işletmecilerin faaliyet göstermesi beraberinde kaosu getirecek olup, buda trafik emniyetinde zafiyetlere yol açacağından tren kazalarının artmasına yol açacaktır.
?Yasa tasarısı esnek, kuralsız ve güvencesiz bir çalışma sistemi öngörmektedir.
?Bir zamanlar yaklaşık 80 bin işçi ve memur ile hizmet veren TCDD?de geliri giderini karşılama oranı %52?ler seviyesinde iken, bugün demiryollarında çalıştırılan 4 bin taşeron dahil toplam 32 bin çalışan ile elde edilen sonuç gelirin-giderin %26?sını karşılayabilmektedir. Bu sonuç çalışanlardan kaynaklı bir durum değildir.
?Bu taslak TCDD?nin Kamu İktisadi Kuruluşu ( KİK ) statüsünü, İktisadi Devlet Teşekkülü (İDT) olarak değiştirmektedir. Ticari şartlara göre yapılandırmayı öngörmektedir. Daha önce KİK olup daha sonra İDT ye dönüştürülen kurumlarda çalışanların kaderini TCDD çalışanları da yaşamak zorunda kalacaktır.
?Göz göre göre ekonomimizin motor gücü olan, ülke ulaşımına ciddi katkı sağlayan İktisadi kalelerin birer birer elden çıkarılması yalnız bizleri değil ülkemizin geleceğini risk eden uygulamalardır.
?O halde, demiryolu çalışanları olarak kurumumuza işimize ve ekmeğimize sahip çıkmanın tam sırasıdır.
?Biz demiryolcular özelleştirme uygulamalarını çok iyi biliyoruz. Tatlı su sendikacılarının sözlerine bakarak, öngörüsüz ve gerçeklerden yoksun sözlere kanarak sessiz kalamayız, kalmamalıyız.
?Yasanın yürürlüğe girmesiyle birlikte kâr etmediği gerekçesiyle birçok hatta yolcu trenlerinin seferden kaldırılması söz konusu olacaktır.
?Bu sebeple 25 Mart 2013 tarihinde Demiryolu Çalışanları Platformunu oluşturan kuruluş temsilcileri bir araya gelerek;
1- 31 Mart ve 1?2?3 Nisan tarihlerinde 6 koldan Ankara?ya yürüyüşler yapılması,
2- 3 Nisan 2013 günü TCDD Genel Müdürlüğü önünde toplanarak TBMM?ne yürünülmesine ve burada kitlesel basın açıklaması yapılması.
3-16 Nisan 2013 tarihinde ise hizmetten gelen gücümüzü kullanarak 1 günlük iş bırakılmasına karar verilmiştir.
? Henüz TBMM Genel Kurulu?nda görüşülmemiş olan Yasa Tasarısının geri çekilmesi için Demiryolu Çalışanları Platformunu oluşturan sendika, dernek ve vakıflar olarak başlattığımız mücadeleye tüm demiryolcuları ve halkımızı destek vermeye ve dayanışmaya davet ediyoruz.?