Tarih: 05.02.2013 05:00

SORUNLAR VE ÇÖZÜM YOLLARI KÖKSAL?DAN MEMECAN?A AYRINTILI RAPOR

Facebook Twitter Linked-in

beşir köksal memecan

Eski sanayi esnafı Cumartesi günü Ak Parti Sivas Milletvekili Nursuna Memecan?a sanayide yaşanan sorunları anlattı. Esnafın sorunları için düzenlenen toplantının başında SESOB Başkanı Beşir Köksal, faaliyetlerinden bahsederek, ilimiz genelindeki esnafların sorunlarına değindi. Eski sanayide incelemelerde de bulunan Memecan, esnafın sorunlarını ve çözüm önerilerini dinleyerek, önümüzdeki günlerde Sivas Belediyesi yetkilileriyle görüşeceğini ifade etti. SESOB Başkanı Köksal, ilimiz esnafının sorunları ve çözüm önerilerine ait bir dosya hazırlayarak, Memecan?a iletti.

Ak Parti Sivas Milletvekili Mesude Nursuna Memecan eski sanayi sitesinde bulunan ve mağdur olan esnafın sorunlarını dinledi. SESOB Toplantı Salonu?nda esnafla bir araya gelen Memecan, kendisinin de küçükken esnaflık yaptığını, esnaf ve sanatkârın toplumdaki yerinin çok önemli olduğunu ve eski sanayi sitesindeki esnaflarında mağdur olmamaları için ellerinden gelen gayreti göstereceklerini ifade etti.

Sivas Belediye Başkanı?nın Sivas?ta olmaması nedeniyle yardımcısıyla görüştüğünü belirten Memecan, kendilerinin olumlu yaklaştığını bir araya gelerek, esnafın sorunlarını ve çözüm önerilerini aldıktan sonra Sivas Belediyesi yetkilileriyle görüşeceğini belirtti.

Eski sanayideki çözümsüzlük için tüm gayretiyle çalışmalarını sürdüren Sivas Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği Başkanı Beşir Köksal, Eski sanayi çarşısı alan itibariyle yıpranmış, günün ihtiyaçlarına cevap veremeyen işyerleri ve şehrin içerisinde kalmıştır. Sivas Belediyesi tarafından eski sanayi çarşısının kaldırılması nedeniyle esnafımız sıkıntı yaşamış ve ilgili yerler ihtiyaçlara cevap verememiştir? dedi.

Teşkilat olarak eski sanayi çarşısının yıkılmasına karşı olmadıklarını kaydeden Köksal, Ancak burada yapılan proje nedeniyle esnafımız mağdur olmuş ve iş yapamaz hale gelmiştir. Esnaf için yapılan yerler de esnafımızı memnun etmemiş ve yetersiz kalmıştır. Bu bölgeye yapılacak projede hiçbir esnafımız mağdur edilmemelidir. Esnafımız yerinden edilmeden önce Esnafımıza, ilimize yakışır, sosyal tesisleri olan küçük sanayi siteleri yapılıp teslim edildikten sonra çıkartılmalı? dedi.

Eski sanayi sitesi başta olmak üzere ilimiz genelinde faaliyet gösteren esnafların sorunları ve çözüm yollara ilişkin ayrıntılı bir rapor hazırlayan SESOB Başkanı Beşir Köksal bu raporu Ak Parti Sivas Milletvekili Mesude Nursuna Memecan?a da iletti.

Sivas Esnaf ve Sanatkarlar Odası Başkanı Beşir Köksal?ın Cumartesi günü yapılan ve Milletvekili Nursuna Memecan?ın da katıldığı toplantıdaki konuşmasında şunları kaydetti:

?Sayın Milletvekilim, Sayın Bilim, Sanayi ve Teknoloji Müdürüm, Sayın Gümrük ve Ticaret İl Müdür Vekilim, Sayın KOSGEB Müdürüm, Sayın Halk bankası yetkilisi, değerli oda başkanlarım, yönetim kurulu üyeleri, kıymetli basın mensupları ve değerli misafirler, toplantımıza teşriflerinizden dolayı tüm kurullarım adına hepiniz hoş geldiniz diyor, saygılarımı sunuyorum.

Öncelikle toplantımıza katılan ve bu toplantıya katkı sağlayan sayın vekilimiz Nursuna Memecan hanımefendiye bir kere daha hoş geldiniz diyor, şükranlarımızı arz ediyorum

Sayın vekilim müsaade ederseniz önce Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliğimizin çalışmalarını arz etmek istiyorum. Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliğimiz 1953 yılında 507 sayılı yasayla kurulmuş olup kamu kurumu niteliği taşıyan bir sivil toplum kuruluşudur Birliğimize bağlı 34 mesleki oda, dolayısıyla 24 bin 300 esnaf ve sanatkârları kayıtlı olan en büyük sivil toplum kuruluşudur.

Esnaf ve Sanatkârlar; ülkemizin ekonomik ve toplumsal hayatında vazgeçilmez öneme sahiptir. Ülkemizde; ekonomik ve sosyal kalkınmanın dengeli biçimde sağlanması, dağıtılması ve sürdürülmesine yaptıkları katkı, işsizliğin azaltılması ve yeni istihdam alanlarının yaratılmasında oynadıkları rol ve piyasa koşullarında meydana gelen değişmelere hızlı uyum sağlayabilen esnek yapıları esnaf ve sanatkârları ekonomik, toplumsal ve sosyal yönlerden vazgeçilmez konuma taşımaktadır.

Esnaf ve sanatkâr istikrarlı bir ekonomik ve siyasi ortamda yaşar. Esnafın sayısal olarak yaygın olduğu ülkelerde gelir dağılımı dengelidir, bölgeler arasında gelişmişlik farkları azdır. Yeni esnaf işletmelerinin açılmasıyla ekonomi canlanır. Esnaf istihdam yaratır, işsizliğe çare olur, nitelikli işgücünü işyeri ortamında yetiştirir, ülkenin ve ilimizin nitelikli insan kaynağı ihtiyacının karşılanmasına katkı verir. Krizin başladığı 2008 Eylül ayından itibaren 2012 yılı sonuna kadar ilimizde 5720 esnaf ve sanatkâr işletmesi açılmıştır. Devlet ya da herhangi bir büyük işletme bu kadar istihdam alanı yaratamamıştır.

Esnaf ve sanatkârlarımız; özellikle işletme sayılarının çokluğu, ülke çapında istihdama sağladıkları büyük katkı, bölgesel sosyo-ekonomik dengelerin kurulması ve üretimde azımsanmayacak bir paya sahip olmaları nedeniyle, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de ekonomik ve sosyal yönlerden büyük önem taşımaktadır.?

?Sivas Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliğine bağlı 34 Oda bulunmaktadır. Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği siciline kayıtlı 46.000 bin esnaftan 24. bin 300` ü faal olarak esnaflığa devam etmektedir.

Küresel mali kriz, ülkeleri genellikle mali piyasaları vurarak etkilemiştir. Ancak ülkemizde kriz etkilerini doğrudan reel sektör üzerinde göstermiştir. Küresel mali krizden en fazla etkilenen kesim esnaf ve sanatkârlardır. Tüketimin azalması sonucunda daralan iş hacmi esnafın işyerini ayakta tutmasını imkânsız hale getirecek boyuta ulaştı. Bugün esnafın en önemli sorunu iş yapamamaktır. İş hacminin daralması ve düşen karlılık, esnafın zorunlu giderlerini bile karşılayamaz duruma düşmesine neden olmaktadır.

Aldığı krediyi ödeyemeyen, vergi, sosyal güvenlik primlerini yatıramayan esnaf ve sanatkâr sayısı hızla artmaktadır. Bankaların krizinde etkisiyle musluklarını kısması, özellikle mali sicilin bozuk olduğunu öne sürerek kredi vermemesi esnafı içinden çıkılmaz bir kısır döngüyü sürüklemektedir.

İntibak yasası, yeniden yapılandırmalar, sicil affı, kredi faizlerin düşürülmesi, kredi limitlerinin artırılması, küçük esnafın kobi sayılması, gerçek usule tabi olan esnafların basit usule geçebilmelerine imkân sağlanması gibi konularda yapılan çalışmalarda esnafımıza kolaylık sağlamıştır.

Hükümetimiz tarafından krizin başlangıcından bu yana açıklanan destek ve teşvik paketlerinin esnaf ve sanatkârımıza katkıları olmuş ancak esnaflarımız umduklarını bulamamışlardır. Oysa esnaf ve sanatkârlar ülke ekonomisinde ve toplumsal hayatta istikrar için hayati derecede önem taşıyan çok geniş bir camiadır. İstihdam yaratan esnaf, zaten işsizliğin korkutucu düzeye ulaştığı bu ortamda işyerini kapatıp iş arar hale getirilmemelidir.

ESKİ SANAYİNİN DURUMU

Eski sanayi çarşısı alan itibariyle yıpranmış, günün ihtiyaçlarına cevap veremeyen işyerleri ve şehrin içerisinde kalmıştır. Sivas Belediyesi tarafından eski sanayi çarşısının kaldırılması nedeniyle esnafımız sıkıntı yaşamış ve ilgili yerler ihtiyaçlara cevap verememiştir. Teşkilat olarak eski sanayi çarşısının yıkılmasına karşı değiliz. Ancak burada yapılan proje nedeniyle esnafımız mağdur olmuş ve iş yapamaz hale gelmiştir. Esnaf için yapılan yerler de esnafımızı memnun etmemiş ve yetersiz kalmıştır. Bu bölgeye yapılacak projede hiçbir esnafımız mağdur edilmemelidir. Esnafımız yerinden edilmeden önce Esnafımıza, ilimize yakışır, sosyal tesisleri olan küçük sanayi siteleri yapılıp teslim edildikten sonra çıkartılmalı.

İlimizde Bazı kamu kurum ve kuruluşları ile kermesler hala esnafın işini yapmaya devam etmektedir. Bunların ticari faaliyet yapması esnafımızı sıkıntıya sokmuştur. Esnafımızın devletle rekabet etmesi de mümkün değildir. Kamu kurum ve kuruluşları ve kermesler esnafımızın işini elinden alarak esnaf ve sanatkârlarımızı sıkıntıya sokmaktadır

6/2/2004 tarihli ve 25365 sayılı Resmi Gazete`de yayımlanan 5084 sayılı "Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun" ile çıkarılan teşvik yasaları ve desteklerle ülke ekonomisi devamlı büyüdü, İlimizde işsizliğin azalmasında etkili olan 5084 sayılı yasanın 5 yıl daha uzatılmasını istiyoruz. 5084 sayılı bu yasanın uygulamasının 31.12.2012 tarihinde sona ermiş olması ilimiz ekonomisine olumsuz yansıyacaktır, istihdam maliyetinin yüksek oluşunun yeni istihdam alanlarının açılmasında önemli bir engeldir. İstihdam üzerindeki ağır vergi ve sosyal güvenlik primleri 5084 sayılı yasa ile hafifletilmektedir. Bu yasanın kaldırılması ile birlikte ilimizde işçi çıkarmalar ve bu insanların işini ve aşını kaybetmesi söz konusudur. Bu ise bir sosyal yara olan işsizliği artıracaktır.

5084 sayılı İstihdamı Teşvik Yasası ilimiz için son derece önemli Hükümetimizden bu süreyi tekrar uzatmasını istiyoruz.

GENEL SORUNLARIMIZ VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİMİZ.

MEVZUAT:

?          Aynı işyerinde birden fazla faaliyet gösteren esnaf ve sanatkârlar esas faaliyetleri ile ilgili odaya kayıt olurlar. Ancak Belediyeler tarafından yapılan ruhsat işlemlerinde esnaf ve sanatkârlarımızdan faaliyetleri ile ilgili tüm kayıtlar istenmekte, esnaf ve sanatkârlar diğer faaliyetlerinden dolayı da kayıt olmak zorunda bırakılmaktadır.

Aynı iş yerinde diğer faaliyetlerinden dolayı yapılacak kayıtlarda kayıt ücreti tahsil edilmeden esnaf ve sanatkârlar sicil kayıtlarını yaptırmalı, Belediyelerce yapılacak ruhsat işlemlerindeki sorunları bu şekilde çözülmeli, Ticaret Odasına kaçışlar engellenmeli,

?          5362 Sayılı Kanunun 68 maddesinde yer alan " 3308 sayılı Mesleki Eğitim kanunun kapsamına alınan il ve mesleklerde faaliyetten bulunacak esnaf ve sanatkârlardan sicile kayıt sırasında meslek dalı ile ilgili USTALIK BELGESİ istenir." İbaresinin 5174 sayılı TOBB kanununa da eklenerek aynı meslek dallarında faaliyet gösteren esnaf- sanatkârlarla ile TOBB üyeleri arasındaki haksız rekabete son verilmeli.

SOSYAL GÜVENLİK:

?          Emekli olduktan sonra çalışmaya devam eden esnaf ve sanatkârlardan alınan Sosyal Güvenlik Destek primi esnaf ve sanatkârlar yönünden tamamen kaldırılmalıdır.

?          Esnaf ve Sanatkârlar yanlarında çalıştıracak nitelikli eleman bulamamaktadır. SSK primlerinin yüksek olması nedeniyle sigortalı eleman çalıştırılması sıkıntısı yaşamaktadır. Esnaf ve Sanatkârların yanlarında çalıştırdığı kişilerin SSK primlerine Devlet desteği sağlanarak işsizliğin önlenmesine katkı sağlanmalıdır.

MESLEKİ EĞİTİM VE İSTİHDAM:

?          Mesleki Eğitimin özendirilmesi, işletmelerin ve onların meslek kuruluşlarının bu alanda daha aktif olabilmeleri için, mesleki eğitim yapan işletmeler ve meslek kuruluşları beşeri, teknik ve mali açılardan teşvik edilmeli.

?          Eğitim Sistemimizin iş piyasasının talep ettiği insan gücünü karşılar hale gelebilmesi için mutlaka eğitim ve istihdam arasında köprüler kurulmalı işler hale getirilmelidir.

?          Gıda mevzuatında ustalık belgesine sahip kişilerin sorumlu yönetici olabilmelerini sağlayan düzenlemenin yürürlüğünün durdurulması sonucunda, çok küçük işletmelere ön lisans, lisans ve lisansüstü düzeyde eğitim görmüş kişileri istihdam etme zorunluluğu getirilmektedir. Gıda mevzuatında ustalık belgesine sahip esnaf ve sanatkârların küçük işletmelerde sorumlu müdür olmalarının önündeki engeller kaldırılmalıdır.

VERGİ:

?          Esnaf ve sanatkârlarımızın vergi uygulamalarından kaynaklanan sorunlarının başında yüksek vergi oranları gelmektedir. Son yıllarda, vergilendirme politikası, dolaylı vergilere ağırlığın verildiği, doğrudan vergilerin daha az önemsendiği bir gelişme göstermektedir.

Esnaf ve sanatkârlarımız, yaklaşık 28 çeşit vergi ve harç ödemektedirler. Bu vergi ve harçlara sosyal güvenlik primi yükü de ilave edildiğinde, esnaf ve sanatkârlarımız altından kalkamayacak bir dolaylı vergi ve prim yüküne rağmen ayakta kalma mücadelesi vermektedirler.

Dolaylı vergilerin ve sosyal güvenlik primlerinin azaltılması halinde, hem esnaf ve sanatkârlarımızın mali yükü hafifleyecek, hem de vatandaşlarımızın alım gücünün yükselmesiyle beraber ekonomide bir canlanma ortaya çıkacaktır.

?          4369 sayılı kanunla getirilen ve 1999 yılından bu yana uygulanan basit usulde vergilendirme sisteminde devamı, esnaf ve sanatkârlarımız için son derece önemlidir. Basit usul Uygulaması, vergilendirme ile ilgili ödevlerini yerine getirmeleri açısından esnaf ve sanatkârlarımızın maliyetlerini azaltan oldukça önemli bir uygulamadır ve aynen devam ettirilmesi gerekmektedir.

KREDİ, FİNANSMAN VE TEŞVİK:

?          Kredi faiz oranlarının düşürülmesi ve faizlerin enflasyona endekslenmesinin sistematiğe bağlanması,

?          Esnaf ve sanatkârlara finansman açısından devlet desteği arttırılarak sürdürülmeli, Avrupa Birliği ülke uygulamaları dikkate alınarak, yeni kredi ve teşvik sistemlerinin yürürlüğe konularak uygulanması sağlanmalıdır.

?          Esnaf kredileri, şahıs limitlerinin yükseltilmesi, vade uzatımı ve Kredi alma işlemlerinin kolaylaştırılması gibi desteklerle daha cazip hale getirilmelidir.

KÜMELENME VE KÜÇÜK SANAYİ SİTELERİ:

?          Esnaf ve sanatkârımız nitelikli işçi bulmakta sorun yaşamaktadırlar. Nitelikli eleman ve bilgisayar yazılım desteği verilmeli.

?          Devlet Kurum ve kuruluşlarından sağladıkları teşvik ve destekler, büyük firmalara eş değildir. Büyük firmalara sağlanan teşvik ve destekler küçük sanayi sitelerine de yapılmalıdır.

?          Küçük Sanayi siteleri desteklenmeli, bu sitelerde işyerleri olan sanatkârlarımızın, orta ve büyük sanayiye yardımcı ve yan sanayi şeklinde faaliyette bulunabilmeleri için gerekli çalışmalar yapılmalı, sermaye yetersizliği nedeniyle finansman yönünden desteklenmeli.

ESNAF VE SANATKÂRLAR ODALARI BİRLİĞİ OLARAK BEKLENTİLERİMİZ

Yeni işyeri açacak esnaf ve sanatkâra 5 yıl süreyle vergi indirimi yapılmalıdır

Şoför, minibüsçü ve servisçi esnafına bir kereye mahsus KDV ve ÖTV alınmadan araçlarını yenileme imkânı sağlanmalıdır

Kalfaların sigorta primleri devlet tarafından karşılanmalı, esnafın yanında çalışanların sosyal güvenlik primlerinde indirim uygulanmalıdır.

Enerji fiyatlarında indirime gidilmelidir

Halk bankası tarafından kullandırılan esnaf kredilerinde değişik alternatifler getirilmesi, kredilerin yüzde 0 `dan başlayan faizlerle çeşitlendirilmesi sağlanmalıdır

Kosgeb tarafından esnaf ve sanatkâra sağlanan sıfır faizli krediler sürekli hale getirilmeli ve sektör ayrımı yapmadan tüm esnafa destek verilmelidir.

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ve TESK arasında yaşanan yasal sorun giderilerek Ticaret ve Sanayi Odalarında da kayıt sırasında ustalık belgesi istenmesi zorunlu hale getirilmelidir.

Ekonominin büyümesi ve istihdamın artırılması için esnaf ve sanatkârımız teşvik edilmeli, ekonomik sıkıntıların azalması için akaryakıt, elektrik ve buna benzer üretim girdileri azaltılmalı, girdi maliyetleri düşürülmelidir.

Büyük marketler yasası mutlaka çıkarılmalı ve küçük esnaf rahatlatılmalıdır. Kosgebin destek kredileri kısa sürüde bitmemeli, artırılarak yıl boyunca esnaf ve sanatkârların bu krediden faydalanması sağlanmalıdır.

Ülkemizin bel kemiği olan esnaf ve sanatkârların ayakta kalması ve yaşaması için gerekli destekler mutlaka sağlanmalıdır.

Kaybolmaya yüz tutmuş birçok meslek vardır. İlimizde el sanatlarımızın yaygınlaştırılması ve gelecek kuşaklara aktarılması için mutlaka bir el sanatları çarşısı açılmalıdır.

Esnaflarımız kalifiye eleman konusunda sıkıntı yaşamaktadır. Birçok esnafımız kalifiye elaman bulmakta zorlanmaktadır. İşyerlerindeki kalifiye eleman sıkıntısının giderilmesi için çalışma yapılmalıdır.

Bağkur emeklilerine verilen maaş zamları emeklilerimizi mutlu etmemiştir. Sosyal Güvenlik Destek Pirimi adı altında kesilen yüzde 15`lik kesinti kaldırılmalıdır. Bağkur emeklilerinin maaşları mutlaka iyileştirilmelidir

Yapılan yönetmelik değişikliği sonrasında Pazar yerleri daha modern hale getirilmesi sağlanmalıdır

Esnaf ve Sanatkârlarımızı tek çatı altında toplamak için modern sanayi siteleri kurulmalıdır

Sigara yasağına mutlaka bir çözüm yolu bulunmalı ve esnaf mağdur edilmemelidir

Bu duygu ve düşüncelerle toplantımızın hayırlı olmasını diliyor, saygılar sunuyorum.?

BELEDİYE?YE SUNULAN 13 MADDELİK RAPOR

Sivas Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği Başkanı Beşir Köksal?ın 04.04.2012 Tarihinde Sivas Belediyesi Yetkililerine Sunduğu Eski Sanayi İle İlgili Rapor aşağıdaki gibidir:

?Esnaf ve Sanatkârlar; ülkemizin ve ilimizin ekonomik ve toplumsal hayatında vazgeçilmez öneme sahiptir. Esnaf ve sanatkarımızın ekonomik ve sosyal kalkınmanın dengeli biçimde sağlanması, dağıtılması ve sürdürülmesine yaptıkları katkı, işsizliğin azaltılması ve yeni istihdam alanlarının yaratılmasında oynadıkları rol çok önemlidir.

Esnaf ve sanatkâr istikrarlı bir ekonomik ve siyasi ortamda yaşar. Esnafın sayısal olarak yaygın olduğu ülkelerde gelir dağılımı dengelidir, bölgeler arasında gelişmişlik farkları azdır. Yeni esnaf işletmelerinin açılmasıyla ekonomi canlanır. Esnaf istihdam yaratır, işsizliğe çare olur, nitelikli işgücünü işyeri ortamında yetiştirir, ülkenin nitelikli insan kaynağı ihtiyacının karşılanmasına katkı verir.

Esnaf ve sanatkârın öneminden bahsettikten sonra son günlerde gündemi meşgul eden ve esnafımızın da huzursuzluğuna neden olan eski sanayi çarşısı ile ilgili düşüncelerimizi paylaşmak istiyoruz.

1            Eski sanayi alanı; yıpranmış, günün ihtiyaçlarına cevap veremeyen işyerleri ve şehrin içerisinde kalması gibi nedenlerle dönüştürülerek şehrin sorunlu bir bölgesini güncel ihtiyaçlara uygun hale getirilmesi gerekli bir alandır.

2            Fakat   bu bölge şehrin yüzlerce esnafının ve sanatkârının ya kiralama yöntemiyle ya da mülkiyet olarak kullandığı ve geçimini temin ettiği bir hassas özelliği sahiptir.

3            Dolayısıyla bu dönüşüm fikriyle birlikte; bu işyerlerine alternatif güncel, modern meslek gruplarının tasnif edildiği ve gelecekteki taleplerinde karşılanabileceği öngörülerle yeni bir küçük sanayi bölgesi oluşturulmalı ve kısa zamanda bu işyerleri yapılarak eski sanayi esnafına öncelik verilmek suretiyle yeni taleplerinde karşılanabileceği bir imkan sunulmalıdır.

4            Bu işyerleri belediye öncülüğünde; belediye tarafından organize edilerek yapılmalı, eğer bu mümkün görünmüyorsa meslek odalarımızın organizasyonları ile kısa zamanda yapılarak teslim edildikten sonra eski sanayi boşaltılmalıdır.

5            Belediyemizin yaptığı yenilenme planında mutlaka sanayi alanları belirlenmiş olacağını dikkate alacak olursak yer konusunda bir sıkıntı olacağını düşünmüyoruz. Uygun bir alan gösterildiğinde ivedilikle harekete geçilebilir.

6            Çok kısa zamanda esnafın ve sanatkarın önüne konulan ve kısa vadede işyerlerini terk etmeleri istenen eski sanayinin boşaltılması fikri, esnafın borçlarını ödeyemeyecek bir duruma düşmeleri veya borçsuz ama kıt kanaat yaşayanların büyük sıkıntılara düşebileceği bir sonucu doğuracağı bir gerçektir. Bu gerçek sosyal devlet anlayışıyla bağdaşmaz. Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği olarak bu durumu kabul etmeyiz ve edemeyiz.

7            Aynı zamanda bu bölgedeki mülkiyet sahiplerinin onlarca yıllık alın terinin ve emeklerinin mahsulü olduğunu biz biliyoruz.. Bu haklı gerçeğe ve gerekçeye rağmen sunulan projeden ve detaylarından ciddi ve açık bilgilendirmelerin yeterince yapılmadığı kanaatindeyiz.

8            Bahse konu alanda mülkiyet değerlendirmelerinin, projedeki binaların değerlerine paralel ve çok daha önemlisi bir otelin de buraya konulduğunu dikkate alırsak bu kazanım mülkiyet sahiplerine yansıtılacak şekilde yapılması da çok önemlidir.

9            Sadece kanuni gerekçeler ve kentsel dönüşüm yasasının verdiği yetkilerle vatandaşın mağdur edileceği veya helal kazançlarından biriktirdiklerinin heba edildiği bir sonuç ortaya çıkmamalıdır. Bu dönüşümler yapılırken Türkiye ölçeğindeki örnekler iyi araştırılmalı ve ilk defa yapılan bu işi layıkıyla yapmalıyız.

10          Bu hassasiyetlerin Belediye başkanımız Doğan Ürgüp`ün ve bizden farklı düşünmeyeceğine inanmak istediğimiz Belediyemizin de hassasiyet göstereceği önemli bir durum olduğunu düşünmekteyiz. Aksi takdirde yaşanabilecek dramatik olayların, ailelerin düşeceği sosyal ve ekonomik sorunların yanı sıra sanatının son temsilcileri olan ve zor yaşayan bıçakçının, demircinin, ağızlıkçının, sobacının, tarakçının, marangozun, camcının, tamircinin hatta kebapçının, yeni düzen kuramayan esnaf ve sanatkârın yok olmasına zemin hazırlanmış olacaktır.

11          Bu durum ekonomik ve sosyal sorunlarıyla birlikte şehrin kültür ve sanat elçilerini de yok edebilecektir. Biz bu duruma seyirci kalamayız ve belediyemizin de kalmayacağını düşünüyoruz.

12          Dolayısıyla; yapılan çalışmaların tekrar ve aceleye getirilmeden gözden geçirilerek, öncelikle yeni işyerleri oluşturulmalı, mülkiyetlerin ve yapılacak yerlerin değerleri aynı zamanda tespit edilmek suretiyle de, bilgilendirmeler açık ve anlaşılır bir biçimde yapılmalı, bu ve benzeri konularda mutabakat sağlanarak projeler hayata geçirilmelidir. Bu durum hem kanuni hem de vicdani bir mesuliyettir.

13          Şehrimizin ekonomik yapısı bellidir. İnsanların geçim seviyeleri de ortadadır. Bu proje şehirdeki sorunlu bir bölgeyi kaldırmak adına yapılıyorsa bu bizimde destekleyeceğimiz bir iştir ve destekleriz de. Ama bir yandan yeni işyerleri bulamaz diğer yandan da mülkiyetleriz heba edilirse bu işten sadece inşaat firmaları kazançlı çıkar ve bu da doğru bir iş olmaz. Meydanı fırsat kollayanlara bırakmak gibi bir niyetimizin olmadığını düşünebiliyoruz ama sonuçları da iyi nalız ederek hareket etmek durumundayız.?




Orjinal Habere Git
— HABER SONU —