Mehmet BAŞKAN


KAZIK MI? DOLGU MU?


2015yılında Sivas´a ulaşmasını beklediğimiz Ankara ? Sivas Yüksek Hızlı Treninin (YHT), 2018 yılına sarktığı yetkililerce  ifade ediliyor.

Durum bu halde iken,YHT şehir içi güzergahı ve gar yeri ile ilgili  tartışmalar  ise hala devam ediyor ve
Daha da devam edeceğe benziyor.
 
Bu arada YHT´ne kavuşan illerde şehir içi güzergah ve garlar ile ilgili duruma baktığımız da;
 
Eskişehir´de şehir içi geçişi, aynı güzergahta ve yer altına alınarak aynı gar alanına,
Konya´da aynı şekilde  ve aynı yere,
Ankara´da şehir içinde,  aynı hatta ve aynı gar alanına,
İstanbul´da, aynı güzergahta ve aynı gar alanına, yapılmıştır.
 
Sivas´ta ise,YHT´nin ilk planlamasında,  şehir içi geçiş güzergahı,halihazırda trenlerin geçtiği mevcut
Hattan olacak(Çöken köyü mevkisin den itibaren)  ve mevcut tren garının yanında ki alana da yeni YHT garı yapılacaktı.
 
Ancak bazı ilginç eller tarafından, oldu bitti mantığı ile bu güzergah ve tren garı yeri aniden değiştirilmiş, güzergah Kızılırmak yatağına alınmış, gar da Üniversitenin içine çekilmiştir.
 
YHT´nin öncelikli olarak Sivas´a gelmesini planlayan, organize eden, Sivas kökenli veya Sivas´a yakın
isimlerin,  o tarihte etkili görevler de olması, Sivas için  büyük bir şanstı.
 
Zamanın Ulaştırma bakanı, şimdinin başbakanı Sayın Binali Yıldırım, zamanın ulaştırma bakanlığı müsteşarı, şimdinin milletvekili  sayın M.Habip Soluk,  zamanın bakan özel kalem müdürü, Etiler´de ikamet eden ve şimdinin Sivas milletvekili sayın Selim Dursun.
 
Ancak, Sivas için her zaman olduğu gibi ?denizi geçip, derede boğulma? serüveni de başlamış oldu.
 
Bu kadro, Mevlana tünelinin temel atma töreni için Sivas´a geldiklerinde, Binali bey bir TV programına katılmış ve kendisine şu soru sorulmuştu.
 -YHT garı nereye yapılacak ?
Binali bey şöyle cevap verdi.
-Yeri belli değil mi? Ben eski garın yeri diye biliyorum, Sivas´lılar nereyi uygun görürse orası?
 
O günden sonra,  Belediye Başkanı anormal karşı ataklar yapmaya başlamış,  bütün siyasilerin sesi, soluğu aniden kesilmişti. (Muhalefet partileri de dahil.)
 
Bu konuda, konuşması gereken, teknik ehliyeti yada fikri hürriyeti olan bazı insanlardan cılız sesler
Çıksa da, sadece Belediye başkanının nidalarını duyduk.
 
Ben de kamuoyuna ve özellikle sayın milletvekili  Habip Soluk´a soruyorum. Kendisi bu işin erbabıdır.
 
Bu mesele sadece belediye başkanının şahsi görüşüne ve inisiyatifine bırakılacak kadar önemsiz
bir mesele midir? Kimse fikir beyan edemez mi? O ne derse, o´mudur?
 
Konuyu derinlikli olarak bilmeyenler için bazı hususları tekrar izah edeyim, birkaç örnek ile konunun sorunlu taraflarını açıklayayım. Herkes takkesini önüne koysun, düşünsün, kör döğüşüne gerek yok.
 
 
1-Kızılırmak yatağın da, kısacası ırmağın evinde, trenin ne işi var. Bu kızılırmağın ekolojik, jeolojik ve doğal yapısını bozmaz mı?
 
2-YHT  hattının şehir içi geçişi için bu hatta inat edilir, akan suya paralel ve ırmak yatağı içinde hat yapılırsa. Dolgu yüksekliği 4-5 metreyi bulacaktır.
 
Kayseri-Malatya yolu 6-7 metre yüksekliğinde viyadükle  geçilecek, üniversitenin  içine girilecek, burada da dolgu yüksekliği yer yer 7-8 metre olacaktır. Gar binası da buraya yapılacaktır.
 
3-Üniversite ve şehir arasında, YENİ ÇİN SEDDİMİZ şimdiden hayırlı olsun.Ayrıca demek ki, Kızılırmak Sahil Düzenleme projesine de uyum sağlıyor!!!
 
4- YHT Şehir içi geçişi için yine inat edilir, ırmak yatağı boyunca dolgu yerine, kazıklara oturtulmuş viyadük şeklinde hat yapılırsa,  bunlara ödenen ve ödenecek olan milyonlarca lira kazık bedeli ve viyadük yapım bedeli yani( 300-400 milyon lira)  tüyü bitmemiş  yetimin hakkı  değil midir?
 
5-Çevre ve Şehircilik bakanlığının internet sitesinde Bütün YHT güzergahların ÇED raporu,aleni şekilde mevcut iken,  Ankara ?Sivas  YHT hattının ÇED raporuna  neden ulaşılamıyor.
 
6-Boylu boyunca ırmak yatağından geçişi öngören bir ÇED raporu var mıdır? Yok mudur?
 
7- ÇED raporu varsa, ırmağı, sulak alanları, florayı, faunayı ve arazi yapısını etkileyen bu duruma olur veren raporu okumak isteriz.HAKİMLERİN DE OKUMASINI İSTERİZ.
 
8-Yok denecek kadar az bir masrafla kullanılabilecek bir hat varken, devleti zarara uğratmış olmuyor musunuz?
 
9-Mevcut tren hattı şehri ikiye bölmüşken ve kaldırılmayacağına göre,  neden yeni bir bölümleme daha yapıyorsunuz?
 
10-İlk planlanan güzergah değiştirildiğinde, Çöken köyü mevkiin de ki,  köprü ayakları boşa çıktı, orada öylece duruyorlar.Bunlar için harcanan 78 milyon lirayı kimden geri alacaksınız. Veya buna sebep olanlar devleti zarara uğrattıkları için yargılanacak mı?
 
11-Kızılırmak yatağından YHT hattı yapılmasını savunmak, istemek ve bunu izzeti-nefis meselesi haline getirmek ne kadar doğrudur?
 
 
Sayın başkan kendi aile şirketi  ile  ırmak yatağına binalar  inşa edebilir, birileri de satın alabilir.O şahsi bir meseledir. Ancak bu konu farklı, bütün Sivas´ı ilgilendiriyor ve soru şu.
O KAZIK, BU ÇUVALA SIĞAR MI?
 
Sayın başkan diyor ya,  bizim millet yapılan işlere önce itiraz eder.
Gördükten sonra da çok hoşlarına gider. Öyle ya başkandan iyi mi bilecek, millet.
Bence bu işin sonu,  sadece sayın belediye başkanının hoşuna gidecek.
Aklı başında her insan ise her geçtiğinde ? GELİP GÜLECEK, GİDİP GÜLECEK....?

YAZARLAR