Kemal Dalgın


Eğitim Sistemi mi?Sistemin Eğitimi mi?


                           EĞİTİM SİSTEMİ Mİ? SİSTEMİN EĞİTİMİ Mİ?

          Günümüz  Türkiyesinde kullandığımız telefonlar , bindiğimiz arabalar,uçtuğumuz uçaklar,Türk eğitim ?bilim ,teknoloji ürünleri değildir.Ayrıca yaptığımız yolların yapımında kullanılan dozerler,grayderler,dağları delen matkaplar, spor yaparken giydiğimiz ayakkabılar, eşofmanlar, milletimizin yapımı değildir.Gelişmiş ülkelerin, teknoloji ürünleridir.Almanya ve Japonya ile kalkınma planları, projeleri aynı döneme rastlamasına rağmen neden onların gerisinde kaldık bu durum tek bir şeyle izah edilebilir;Eğitim sistemi. O zaman eğitim nedir?

          Eğitim bireyin kendisine, ailesine, mensup olduğu millete ,dünya insanlığına faydalı olabilmesi için beden,ruh,şahsiyet geliştirme olayıdır.

          Eğitimin konusu insan ,vasıtası insan ise insan nedir? İnsan: zaman,mekan ,buutları içinde hem biyolojik, hem de psikolojik bir varlıktır. Hem fiziğin hem kimyanın kanunlarını da tabidir. Eğitim sistemini planlayanlar insanı bir bütün olarak ele almalıdırlar.

        Eğitim ve öğretimde iki unsur vardır.

- Öğreten

-Öğrenen (öğrenci)

        Bu ikisi bir araya gelince eğitim-öğretim söz konusu olur.Eğitim ?öğretim her yerde olabilir. Birey çok olursa geniş mekanlar ?okullar ?dersliklere ihtiyaç duyulur.

         Eğitim öğretimin önemi:

         İnsanoğlunun ve onun oluşturduğutoplumun ve milletin yükselmesi, ilerlemesi ,refaha kavuşması , şahsiyet haline gelmesinin bütün yolları  eğitimden geçer.

         Eğitim ?öğretim hep adımları ileri atmayı engelleri aşmayı gelişmeyi hedefler, yerinde saymayı kabul etmez. Zamanla yol alırsa iş yapmış olur. Eğitimin hedefi hep ileriye adım atmayı yeğler.Bir önceki aksaklıklar bir sonraki problemleri oluşturur. Problemlerin çözümünde ilim-bilgi-talim,öğretim şarttır.

        Eğitim ?Öğretimde öncelik ne olmalıdır?

         İnsanlara şahsiyet vermek, verilmiş şahsiyeti korumaktır.Şahsiyeti gelişmiş milletler her zaman güçlüdür. Boyun bükmez ,eğilmez,o maddi ,manevi güçlüdür.Bunuda sağlayacak eğitim ?öğretimdir.Milli eğitim,öğretim politikalarıdır. Ekonomik durum eğitim, öğretimin gayesi değildir,vasıtasıdır.Şahsiyet kazanma önce okumakla başlar.Dinin ilk emri ?oku? olan milletimiz okumaz.Okumayınca pasivizm ,tembellik ortaya çıkar.Harekete geçmeden ,iş yapmadan başarı gelmez.Eğitim öğretimimizde  sürekli okul ?bina yapılıyor. Ama bu millilik şartı değildir. İlmilik şartı değildir. Okulların içini milli dünya görüşü milli ahlakın , milli kültürün ,milli değerlerin özümletildiği mekanlar olmalı ,aklın düşüncenin zihnin duygunun terbiye edildiği kurumlar haline getirilmelidir. İlmi överler,ilmi çalışma metodu  ile eğitim öğretim yapmazlar.

         Siyaset hedefi belirler.

        1980 ihtilali sonrası ,uslu,suskun,okumayan gençlik şimdiki gençlik AB uyumu sağlayacak masa-Kasa-Nisa  peşinde koşan gençlik ya da küresel normlara uyan gençlik ,CHP iktidarında parti ideolojisi ile doldurulmuş gençlik yetiştirdiler. Siyaset, gençliğin yönünü ,yöntemini belirliyor ve  daha çok partiyi savunacak bireylere dönüştürüyorlar.Halbuki Siyaset toplumun arzu edilen hedefe götürecek, insanı, kainatı, dostu, düşmanı anlayan bireyler oluşturmalı. ehliyetli-liyakatli ,şahsiyetli bireyler yetiştirmek hedefi olmalıdır.

Siyaset öğrencinin ;

a)Yapacağı işi çok iyi bilmesini, delile ?gözleme- araştırmaya dayanmasının bilincini kazandırmalı.

b)Yapacağı ,öğreneceği ,düşüneceği, akledeceği, bilgi, beceri ,şartları oluşturması gerekir.(Kütüphane-laboratuarlar ) sağlamalıdır.

      Bu iki şeyi öğrenilirse  Allah katında ,Millet nezdinde ki değeri artacaktır.

     Doğru bilgi ,ilmi bilgi, güveni oluşturur.Korkmazsınız.Kitabımız Kuran ,Okumayı-Yazmayı Düşünmeyi başa almış zandan hurafeden insanın uzaklaşması için. Sorumsuz söz ,bilgilerle işin olmadığını göstermek içindir. Herkes balkonunun yerine göre güneşten faydalanır. Eğer öğretmen ehil ve liyakatlı ise bilgisinden emin ise ,aklı kullanmaya ,düşündürmeye, soru sordurmaya ,soru sormaya açıktır. Bunlara çok yer verir. Sorgulamalı insan tipi ?öğrenci tipi yetiştirir. Vicdan, akıl, ilim insanı doğru yola doğru bilgiye davet eder. Öğretmende buna rehber olmalıdır.

İlim Hürriyeti ?Geniş Ufukluluk:

         Geniş ufuklu insan oluşturmak eğitimin gayesi olmalıdır.Eğitim insanın her iş ve davranışına katkı sağlamalı değer vermelidir. Zihin düşünce dünyasını olgunlaştırmalıdırlar. Fikri hür ,vicdanı hür,sorumlu bireyler oluşturmalıdır.

   Eğitimin Hedefi

         Ferdi, ailevi, mesleki,sosyal,milli ,dini,ve insani sorumluluklarını görevlerini idrak etmiş .tarih şuuru gelişmiş, türk milletinin dünya görüşünü özümsemiş ,onun ideallerine, menfaatlerine bağlı,hayatın problemlerini zorluklarını göğüslemeyi bilen ve onlara gerçekçi ,ilmi çözümler getiren ,getirmeye müktedir,irade sahibi, çalışkan, üretici ,milli benliği gelişmiş, fertler yetiştirmek olmalıdır.

         Bilime ,bilgiye dayalı toplum hayatı düzenlenmeli,teknolojiler ülkemizde üretilmesi için ekonomik tedbirler oluşturulmalı, beyinleri göçürmemeliyiz.Eğitimde kalite eğitimin esası ,hedefi,olmalıdırlar.Ansiklopedik bilgi doldurmadan vazgeçilmelidir.

        Aklın, zihnin terbiyesi, düşüncenin geliştirilmesi şarttır. Diplomanın saltanatına son verilmeli.Ehliyet-liyakate önem verilmelidir..Türkçe bilim dili haline getirilmelidir.Basın-yayın milli eğitimin hedefleri paralellik arz etmelidir Eğitimin temeli sevgi-merhamet-şefkat olmalıdır.Eğitim eşyanın hakikatini öğrenmeye, araştırmaya, sorgulamaya sevk etmelidir.Tabiatın ,kainatın doğru anlaşılmasına ,insanlığın bilgi birikimine de talip olmalıdır.

        Eğitim ,sindirerek ,düşündürerek geçmişi, geleceği içinde bulunduğu problemlerini çözme alışkanlığı kazandırmalıdır.Araştırmanın sorgulamanın ,eleştirel düşüncenin egemen olduğu ülke haline gelmeliyiz.aksi halde sıkıntılarımız artarak devam eder.Eğitimde taklit durgunlaştırır ,donuklaştırır.Bir dönem Fransa eğitim sistemini bir dönemde Alman daha sonra ABD eğitim sistemini taklit ettik.İnsanımızı örseledik insan, hayat, eşya kainat hakkında sistemli kültür oluşturamadık.Toplumu   kutuplaştırdık.Hala devam ediyor.

         Gelecek yazımız da eğitime devam etme niyetiyle?

kadir şahin
12.04.2017 09:34:48
Çok güzel yorumlarınız var istifade ediyoruz.Teşekkür ederiz

YAZARLAR